Łomża, miasto w którym ostatnio zlikwidowano jedyny peron na dworcu...

 

Fot. Dawne centrum Łomży w dawnych pocztówkach, wg lomza.pl



Łomża, największe miasto północnej Polski bez dostępu do transportu pasażerskiego koleją, stoi w obliczu wyzwania związanego z odtworzeniem i rozbudową linii kolejowych, które mogłyby znacząco wpłynąć na rozwój regionalny i poprawę dostępności komunikacyjnej. Starania o przywrócenie kolei w regionie trwają już od lat, jednak dotychczas bez zadowalających rezultatów. Pociąg 2 razy dziennie przejeżdża jedynie przez Śniadowo, kilkanaście km od miasta.

W listach skierowanych do różnych instytucji, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) oraz lokalnych władz, podnoszona jest kwestia braku inicjatyw na rzecz odbudowy połączenia kolejowego z Ostrołęki do Białegostoku, przez Łomżę. Prezydent miasta Łomża, Mariusz Chrzanowski, w swojej korespondencji zwraca uwagę na niezrozumiałą decyzję o rezygnacji z realizacji rewitalizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Łapy – Śniadowo – granica województwa oraz ograniczeniu projektu do opracowania dokumentacji na rewitalizację linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża.

Ta decyzja stoi w sprzeczności z wcześniejszymi deklaracjami rządowymi o włączeniu Łomży do systemu połączeń kolejowych oraz budowie nowej linii kolejowej. Przez lata PKP PLK informowało o planowanych remontach i modernizacji linii kolejowych w regionie, jednak plany te nie zostały zrealizowane, co zwiększyło frustrację mieszkańców i lokalnych władz.

Linie kolejowe nr 36 (Łapy – Śniadowo – granica województwa mazowieckiego) i nr 49 (Śniadowo – Łomża) pełnią kluczową rolę w transporcie tranzytowym towarów, a ich modernizacja miałaby istotny wpływ na rozwój gospodarczy regionu oraz poprawę dostępności transportowej dla mieszkańców i przedsiębiorstw. Obecny brak dostępu do sieci kolejowej jest postrzegany jako jeden z głównych czynników hamujących rozwój Łomży i jej okolic.

Apel prezydenta Chrzanowskiego o zaniechanie działań zmierzających do rezygnacji z modernizacji tych linii oraz o jak najszybsze podjęcie prac rewitalizacyjnych podkreśla potrzebę zwiększenia zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron w rozwiązanie problemu. Wskazuje również na gotowość miasta do współpracy w celu znalezienia rozwiązania, które pozwoli na dostosowanie infrastruktury kolejowej do wymogów XXI wieku i ożywienie kolejowego transportu pasażerskiego w regionie.

Sprawa odtworzenia i rozbudowy linii kolejowych w regionie Łomży pozostaje otwarta i wymaga dalszych działań zarówno ze strony władz lokalnych, jak i krajowych, aby umożliwić mieszkańcom korzystanie z zalet transportu kolejowego.

opr. SztInt.

Komentarze

Popularne posty