Wniosek do "Kolej Plus" - Kolej Aglomeracyjna Łomża
PKP PLK planuje powtórzyć już raz poczyniony błąd dla którego kolej pasażerska nie obsługuje po dziś dzień miasta Łomży.
Proponuję jako wydawca prasowy aby całe środki na powrót kolei do Łomży przekierowano na:
budowę i uruchomienie Łomżyńskiej Kolei Aglomeracyjnej, z nowym torowiskiem na odcinku rezerwy gruntowej terenu pod linię kolejową Łomża- Łomża ul. Nowogrodzka na odcinku do ulicy Nowogrodzkiej, z nowym przystankiem przy ulicy Wojska Polskiego. Docelowo rozważonoby tunel albo torowisko Kolei Aglomeracyjnej do samego centrum Łomży, możliwe że nawet w krótkim tunelu.
Budowa szeregu nowych przystanków to jest:
- Łomża Nowogrodzka
- Łomża Wojska Polskiego
- Łomża Dworzec PKS
- Łomża Piłsudskiego
- Łomża Pileckiego
- Łomża Al. Legionów SPółdzielnia Inwalidów/ Poznańska
- Łomża ul. Strusia
- Konarzyce Łomżyńska
- Konarzyce Lipowa
- Konarzyce Ogrodowa
- Wysocha
- Koziki
- Sierzputy Zagajne
- Konopki Młode
- Wypychy
- Śniadowo (koniec części kursów, zmiana kierunku jazdy)
- Śniadowo Stara Stacja (część kursów po łącznicy omija Śniadowo)
- Czerwony Bór
- Modzele Wypychy (koniec trasy części kursów, budowa toru odstawczego/ mijanki)
- Milewo
Łady Borowe
Szeligi Leśnica
Krusze Łubnice (koniec trasy, budowa toru odstawczego/ mijanki)
W dniu wtorek, 26 marca 2019 Adam Fularz napisał(a):
Pytanie:Czy to prawda że w Łomży rozebrano peron kolejowy?Pozdrawiam---------- Forwarded
Date: niedz., 30 paź 2016 o 19:43
Subject: Re: Łomża 4-tym największym miastem kraju bez poł. kolejowych
To: Miasto ŁomżaW dniu 27 października 2014 13:49 użytkownik Adam Fularz napisał:Największe miasta Polski bez pasażerskich połączeń kolejowych to: Jastrzębie-Zdrój 92 tys., Lubin 75 tys., Siemianowice Śląskie 70 tys., Łomża 63 tys.,--
Urząd Miejski w Łomży Stary Rynek 14, pok. 104
Od: Adam Fularz
Date: pon., 3 sie 2020 o 13:22
Subject: Wniosek do "Kolej Plus" - Kolej Aglomeracyjna Łomża- Białystok
To: <kancelaria na serw. wrotapodlasia.pl>
Od: Adam Fularz <Adam.Fularz wieczorna.pl>
Subject: Pomysł: Aglomeracja połączy Łomżę i Białystok?
Łomża i Białystok to dwa największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o ok. 85 km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Łomży, Sokołach, Łapach i Białymstoku, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.
Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.
Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 55 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.
Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Łomża -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans 102 km, podział odległości: Łomża- Śniadowo - 16 km, Śniadowo- Białystok- 86 km.
Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa.
Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r. Łącznica omijająca Śniatowo, ongiś istniejąca, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.
W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kierunku Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Białegostoku.
Łącznica w kierunku Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Warto aby jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.
102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.
Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii
1. | Białystok | 295.401 | 102 | Podlasie |
2. | Łomża | 62.716 | 32,71 | Mazowsze |
3. | Bielsk Podlaski | 26.275 | 26,88 | Podlasie |
4. | Zambrów | 22.381 | 19,02 | Mazowsze |
5. | Sokółka | 18.757 | 18,61 | Podlasie |
6. | Łapy | 15.971 | 11,90 | Podlasie |
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Komentarze
Prześlij komentarz