W sprawie tramwajów wodnych dla turystów i przystani rzecznej w Łomży- czy będzie odbudowana?


Opisujemy nieobecne w Łomży tramwaje wodne dla turystów. Dla porównania- sieć linii tramwaju wodnego na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Komunikacja wodna docelowo miała obsługiwać 16 przystanków, lecz obecnie istnieje ich tylko 7, z czego 2 są tymczasowe, a 1 jest nieczynny.

W tej chwili tramwaje wodne w woj. kujawsko-pomorskim mają jedynie charakter zabytkowy lub turystyczny, ale kursują w sezonie. Czy władze miasta Łomży planują jakieś zmiany w systemie wykorzystania tego środka transportu w regularnej ofercie turystycznej? Obecnie tramwaj wodny nawet nie kuruje sezonowo. Jak sądzę, rzeka stwarza dogodne warunki do wdrożenia sprawnej komunikacji w oparciu o system tramwai wodnych. Czy władze miasta zamierzają uruchomić tramwaje wodne? Na to pytanie redakcja uzyskała odpowiedzi:



Miasto Łomża od kilku lat jest aktywnym członkiem projektu Szlak wodny Króla Stefana Batorego: WISŁA – KANAŁ ŻERAŃSKI – ZBIORNIK ZEGRZYŃSKI - NAREW - BIEBRZA – KANAŁ AUGUSTOWSKI (NIEMEN)”. Jego celem jest odtworzenie szlaku turystycznego (drogi wodnej z infrastrukturą portową i przystaniami) na trasie Warszawa – Augustów z możliwością wyjścia na tereny Białorusi i Litwy oraz uruchomienie żeglugi turystycznej i wycieczkowej na trasie Warszawa – Augustów – Grodno z uwzględnieniem turystyki i rekreacji lokalnej. 

Ponadto władze Łomża, wspólnie z ościennymi gminami, w ramach Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego zamierzają zabiegać o środki unijne przewidziane w okresie programowania budżetu unijnego dla Polski na lata 2014-2020, na budowę infrastruktury turystycznej i zagospodarowanie szlaku wodnego Narwi na odcinku Łomży i Nowogrodu. We współpracy z Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej zamierzają działać w temacie usunięcie raf kamiennych w rzece Narew na odcinku Łomża-Nowogród-Czartoria, które utrudniają, a czasami wręcz uniemożliwiają żeglugę. Dopiero wtedy można będzie rozważyć uruchomienie tramwajów wodnych na Narwi. Przykładem, że władzom Łomży zależy na rozwoju turystyki rzecznej jest budowa nadnarwiańskich bulwarów z portem rzecznym, o czym szerzej pisałem we wcześniejszym mailu. 

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w sezonie letnim wypożycza kajaki i łodzie turystyczno - sportowe. Natomiast rejsy
statkiem po Narwi z Łomży do Starej Łomży oferuje prywatny przedsiębiorca. Istnieje także możliwość wynajmu gondoli rzecznej u prywatnej osoby.

Wydział Organizacji i Obsługi
Urzędu Miejskiego w Łomży

fot. archiwum

Miasto Łomża posiada opracowaną w 2009 roku przez projektantów z Katedry Geoinżynierii Wydziału Inżynierii i Kształtowania Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, koncepcję zagospodarowania nabrzeża Narwi na odcinku 2900 metrów („od mostu do mostu”) oraz szczegółową dokumentację projektową zagospodarowania nabrzeża Narwi na terenach miejskich o długości około 2100 metrów.

Na bazie tego projektu w sierpniu 2011 r. rozpoczął się pierwszy etap budowy terenów sportowo – rekreacyjnych nad Narwią, który trwał do grudnia 2012 roku. W tym czasie powstał port rzeczny (nagrodzony w konkursie na atrakcję turystyczną kraju http://www.lomza.pl/index.php?wiad=2448 oraz w konkursie na przyjazny brzeg http://www.lomza.pl/index.php?wiad=2965) z przystanią pasażerską dla dwóch dużych jednostek o długości 24 metrów, marina o wymiarach 40x30 metrów przystosowana do obsługi 20 małych jednostek, hangar na łodzie oraz bulwar rzeczny z dwoma ciągami komunikacyjnymi (ścieżką pieszą i rowerową) o długości ponad pół kilometra. Ponadto powstało pole namiotowe, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. W ramach inwestycji wybudowano również drogi dojazdowe do bulwaru i portu oraz parkingi. Wykonana została także kanalizacja sanitarna z przepompownią ścieków, kanalizacja deszczowa z separatorem substancji ropopochodnych, oświetlenie terenu oraz składający się z 24 kamer monitoring. Port wyposażony został m.in. w kajaki turystyczne, łodzie wioślarskie, łódź motorową, wiosła, koła ratunkowe czy kapoki. Na bulwarach zamontowano m.in. ławki, dwa źródełka wody pitnej oraz stoły do gry w szachy, pingponga i piłkarzyki, a także dwie lornety punktów widokowych. Koszt budowy pierwszego etapu nadnarwiańskich bulwarów, wykonanego przez firmę Warbud S.A. z Warszawy, wyniósł 15,6 mln zł, w tym 11,4 mln zł pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 (film z otwarcia Portu Łomża dostępny jest pod adresem http://www.youtube.com/watch?v=3uXknZBJLE8#t=15).

W kolejnym etapie budowy terenów sportowo – rekreacyjnych nad Narwią planowana jest dalsza budowa bulwaru z ciągiem pieszo-rowerowym w kierunku mostu przez rzekę Narew w ciągu drogi krajowej nr 61. W pobliżu ulicy Zjazd, w starorzeczu Narwi, zaprojektowano oczko wodne (1,5 m głębokości), które ma w przyszłości służyć modelarzom. Nad samą rzeką w pobliżu oczka teren zostanie zagospodarowany z myślą o wędkarzach. Obecnie czynione są starania w celu pozyskania dofinansowania unijnego na tę inwestycję.
Posiadana przez Miasto koncepcja przewiduje poprowadzenie ciągów pieszo-rowerowych w przeciwnym kierunku, aż do mostu Hubala oraz budowę zespołu sportowo – rekreacyjnego z otwartymi basenami i parkingami przy plaży miejskiej. Wykonanie tych przedsięwzięć wymaga jednak wcześniejszego wykupu terenów od prywatnych właścicieli oraz wykonania szczegółowej dokumentacji. Termin realizacji tego przedsięwzięcia nie jest znany.

 Wydział Organizacji i Obsługi
Urzędu Miejskiego w Łomży

Komentarze

Popularne posty