Szansa na aglomerację Łomża- Białystok?

Łomża i Białystok to dwa największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o  ok. 85 km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Łomży, Sokołach, Łapach i Białymstoku, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.


Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.

Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 55 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.

Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Łomża -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans 102 km, podział odległości: Łomża- Śniadowo - 16 km, Śniadowo- Białystok- 86 km.

Istnieje także możliwość wybudowania łącznicy w krótszym przebiegu, lecz bardziej kosztownym.


Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa. A ongiś pozostawiono nawet rezerwę terenu w śródmieściu Łomży, pod odbudowę kolei. Ostatnio jednak zdecydowano się te tereny zabudować- kolej odeszła w zapomnienie.


Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r. Łącznica omijająca Śniatowo, ongiś istniejąca, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.

W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kier. Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej  łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w  planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Białegostoku.

Łącznica w kierunki Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Warto aby jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.

102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.


Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii


1. POL Białystok formal COA.svg Białystok 295.401 102 Podlasie





2. POL Łomża COA.svg Łomża 62.716 32,71 Mazowsze





3. POL Bielsk Podlaski COA.svg Bielsk Podlaski 26.275 26,88 Podlasie
4. POL Zambrów COA.svg Zambrów 22.381 19,02 Mazowsze










5. POL Sokółka COA.svg Sokółka 18.757 18,61 Podlasie
6. POL Łapy COA.svg Łapy 15.971 11,90 Podlasie
źródło: wikipedia


Informacja władz miasta na temat przygotowań

Na początku marca 2013, na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. została ustalona Przez Rząd lista linii kolejowych, przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013 roku. Lista objęła 90 odcinków linii kolejowych w kraju, w tym linie:
nr 36 - Ostrołęka - Łapy, o długości 87,347 km
nr 49 - Śniadowo - Łomża, o długości 15,822 km

Prezydent Łomży kierował pisma:

11 marca 2013r - pisma do:


Janusz Piechociński - Wicepremier, Minister Gospodarki


Sławomir Nowak - Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej


Remigiusz Paszkiewicz - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

o odstąpienie od zamiaru likwidacji linii kolejowych. W ocenie zainteresowanych samorządów i mieszkańców, odcięcie ziemi łomżyńskiej od sieci kolejowej będzie oddziaływało bardzo negatywnie na poziom życia w regionie i spowoduje zahamowanie rozwoju gospodarczego. Pismo, z prośbą o wsparcie, otrzymali również Jarosław Zygmunt Dworzański Marszałek Województwa Podlaskiego i Maciej Żywno - Wojewoda Podlaski.




kwiecień 2013r - spotkanie samorządowców w sprawie likwidacji linii kolejowych i wspólne wystąpienie kierowane jak wyżej.




czerwiec - 2013 - decyzja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o wykreśleniu 42 linii kolejowych, w tym linii Nr 36 i 45 z listy linii kolejowych przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013.




zima 2014r - Zarząd Województwa Podlaskiego umieścił modernizację linii kolejowych Nr 36 w granicach województwa oraz linii Nr 45 na liście zadań priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.




16 września 2014r - Zarząd Województwa przyznał dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego spółce PKP Polskie Linie Kolejowe na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej - do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do modernizacji linii kolejowych w regionie, w tym linii nr 36 - Ostrołęka - Łapy i nr 49 - Śniadowo - Łomża.

Komentarze

Popularne posty