Szansa na aglomerację Łomża- Białystok?
Łomża i Białystok to dwa największe miasta aglomeracji podlaskiej, odległe o ok. 85 km. Niemniej, kolej w tej relacji ma mało korzystny przebieg, dłuższy o kilkanaście km od korytarza drogowego, ale po dogłębnym remoncie - z całą poprawną modernizacją- kolej aglomeracyjna w tej relacji, z postojami w Łomży, Sokołach, Łapach i Białymstoku, pozwoliłaby sprawnie połączyć oba miasta i umożliwić wykształcenie się- dziś słabo aktywnych- powiązań wewnątrzaglomeracyjnych, dzięki powstaniu szybkiej kolei aglomeracyjnej w tej relacji.
Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.
Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 55 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.
Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Łomża -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans 102 km, podział odległości: Łomża- Śniadowo - 16 km, Śniadowo- Białystok- 86 km.
Istnieje także możliwość wybudowania łącznicy w krótszym przebiegu, lecz bardziej kosztownym.
Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa. A ongiś pozostawiono nawet rezerwę terenu w śródmieściu Łomży, pod odbudowę kolei. Ostatnio jednak zdecydowano się te tereny zabudować- kolej odeszła w zapomnienie.
Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r. Łącznica omijająca Śniatowo, ongiś istniejąca, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.
W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kier. Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Białegostoku.
Łącznica w kierunki Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Warto aby jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.
102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.
Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii
źródło: wikipedia
Informacja władz miasta na temat przygotowań
Na początku marca 2013, na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. została ustalona Przez Rząd lista linii kolejowych, przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013 roku. Lista objęła 90 odcinków linii kolejowych w kraju, w tym linie:
nr 36 - Ostrołęka - Łapy, o długości 87,347 km
nr 49 - Śniadowo - Łomża, o długości 15,822 km
Prezydent Łomży kierował pisma:
11 marca 2013r - pisma do:
Janusz Piechociński - Wicepremier, Minister Gospodarki
Sławomir Nowak - Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Remigiusz Paszkiewicz - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
o odstąpienie od zamiaru likwidacji linii kolejowych. W ocenie zainteresowanych samorządów i mieszkańców, odcięcie ziemi łomżyńskiej od sieci kolejowej będzie oddziaływało bardzo negatywnie na poziom życia w regionie i spowoduje zahamowanie rozwoju gospodarczego. Pismo, z prośbą o wsparcie, otrzymali również Jarosław Zygmunt Dworzański Marszałek Województwa Podlaskiego i Maciej Żywno - Wojewoda Podlaski.
kwiecień 2013r - spotkanie samorządowców w sprawie likwidacji linii kolejowych i wspólne wystąpienie kierowane jak wyżej.
czerwiec - 2013 - decyzja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o wykreśleniu 42 linii kolejowych, w tym linii Nr 36 i 45 z listy linii kolejowych przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013.
zima 2014r - Zarząd Województwa Podlaskiego umieścił modernizację linii kolejowych Nr 36 w granicach województwa oraz linii Nr 45 na liście zadań priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.
16 września 2014r - Zarząd Województwa przyznał dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego spółce PKP Polskie Linie Kolejowe na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej - do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do modernizacji linii kolejowych w regionie, w tym linii nr 36 - Ostrołęka - Łapy i nr 49 - Śniadowo - Łomża.
Idea stworzenia kolei aglomeracyjnej wokół Białegostoku nie jest nowa. Pojawiły się nawet pierwsze próby. Kolej ma jednak w tym korytarzu lekko niekorzystny przebieg, ale po modernizacji torowiska może odzyskać pasażerów.
Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 55 minut- 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.
Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie: Łomża -Czerwony Bór (ewentualnie)- Kulesze Kościelne (ewentualnie)- Sokoły -Łapy- Białystok.Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h, dystans 102 km, podział odległości: Łomża- Śniadowo - 16 km, Śniadowo- Białystok- 86 km.
Istnieje także możliwość wybudowania łącznicy w krótszym przebiegu, lecz bardziej kosztownym.
Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie? Wynika z listów, że sprawa jest martwa. A ongiś pozostawiono nawet rezerwę terenu w śródmieściu Łomży, pod odbudowę kolei. Ostatnio jednak zdecydowano się te tereny zabudować- kolej odeszła w zapomnienie.
Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r. Łącznica omijająca Śniatowo, ongiś istniejąca, pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.
W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kier. Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w planie rewitalizacji linii skróciłoby czas przejazdu w kierunku Białegostoku.
Łącznica w kierunki Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Warto aby jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii. Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD.
102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.
Tabl. Największe miasta aglomeracji białostockiej. Na podst. Wikipedii
1. | Białystok | 295.401 | 102 | Podlasie |
2. | Łomża | 62.716 | 32,71 | Mazowsze |
3. | Bielsk Podlaski | 26.275 | 26,88 | Podlasie |
4. | Zambrów | 22.381 | 19,02 | Mazowsze |
5. | Sokółka | 18.757 | 18,61 | Podlasie |
6. | Łapy | 15.971 | 11,90 | Podlasie |
Na początku marca 2013, na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. została ustalona Przez Rząd lista linii kolejowych, przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013 roku. Lista objęła 90 odcinków linii kolejowych w kraju, w tym linie:
nr 36 - Ostrołęka - Łapy, o długości 87,347 km
nr 49 - Śniadowo - Łomża, o długości 15,822 km
Prezydent Łomży kierował pisma:
11 marca 2013r - pisma do:
Janusz Piechociński - Wicepremier, Minister Gospodarki
Sławomir Nowak - Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Remigiusz Paszkiewicz - Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
o odstąpienie od zamiaru likwidacji linii kolejowych. W ocenie zainteresowanych samorządów i mieszkańców, odcięcie ziemi łomżyńskiej od sieci kolejowej będzie oddziaływało bardzo negatywnie na poziom życia w regionie i spowoduje zahamowanie rozwoju gospodarczego. Pismo, z prośbą o wsparcie, otrzymali również Jarosław Zygmunt Dworzański Marszałek Województwa Podlaskiego i Maciej Żywno - Wojewoda Podlaski.
kwiecień 2013r - spotkanie samorządowców w sprawie likwidacji linii kolejowych i wspólne wystąpienie kierowane jak wyżej.
czerwiec - 2013 - decyzja Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o wykreśleniu 42 linii kolejowych, w tym linii Nr 36 i 45 z listy linii kolejowych przeznaczonych do wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013.
zima 2014r - Zarząd Województwa Podlaskiego umieścił modernizację linii kolejowych Nr 36 w granicach województwa oraz linii Nr 45 na liście zadań priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.
16 września 2014r - Zarząd Województwa przyznał dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego spółce PKP Polskie Linie Kolejowe na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej - do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do modernizacji linii kolejowych w regionie, w tym linii nr 36 - Ostrołęka - Łapy i nr 49 - Śniadowo - Łomża.
Komentarze
Prześlij komentarz