Kolej pasażerska Łomża - Białystok: czy kiedyś powróci?

Planujemy doprowadzić do reaktywacji połączenia kolejowego Łomża- Białystok.

Sądzimy że to, że owe połączenie jest nieczynne, jest pochodną polityki władz  województwa, które skupiły się na inwestycjach w sieć drogową regionu. Tymczasem sieć kolejowa uległa rozkładowi. Chcemy przypomnieć o zmianie priorytetów UE w ostatnim okresie, na rzecz przewozów tr. zbiorowym.


Sądzimy, że dobrze przygotowane połączenie Łomża- Białystok wraz z łącznicą omijającą Śniadowo w kierunku wschodnim pozwoli skrócić czas podróży do ok. 1 godziny. Kursowałyby autobusy szynowe, w szczycie nawet co 1 - 2 godz.


Pociąg omijałby stację Śniadowo po nowowybudownej łącznicy i kursowałby z następującymi przystankami na trasie:


Łomża

Czerwony Bór (ewentualnie)

Kulesze Kościelne (ewentualnie)

Sokoły

Łapy

Białystok


Czas przejazdu: ok. 1 godz., prędkość 120 km/h


Łomża- Śniadowo - 16 km

Śniadowo- Białystok- 86 km


Obecnie Łomża w ogóle nie ma przewozów pasażerskich. Samo zaprojektowanie modernizacji i przygotowanie dokumentacji zajmuje sporo czasu. Czy poczyniono już jakieś kroki w tej sprawie?


Przewozy pasażerskie do Łomży zawieszono w 1993 r.

Łącznica pozwala skrócić czas przejazdu o kilka minut, inaczej maszynista autobusu szynowego Łomża- Białystok musiałby przechodzić z jednego końca składu na drugi. To trwa ok. 7-8 minut i wydłuża czas przejazdu.


Propozycja odbudowy łącznicy wokół stacji Śniadowo


W Ziel. Górze pasażerskie przewozy kolejowe w kier. Poznania wzrosły jednakże dopiero po budowie wspomnianej w korespondencji łącznicy. Skraca to czas przejazdu w kier. Białegostoku o nawet kilkanaście minut, a rentowność tej inwestycji jest policzalna. Wzywam do oficjalnego wystąpienia władz miasta z wnioskiem o ujęcie takiej łącznicy z kierunku Białystok w kierunku Łomży w opisywanym planie rewitalizacji linii.



Łącznica w kierunki Białegostoku istniała, ale ją rozebrano. Uprzejmie wnosiliśmy o dopilnowanie, by jej odtworzenie znalazło się w projekcie reaktywacji linii.

Możliwe jest zastosownie poc. osobowych z wychylnym pudlem, o napędzie spalinowym. Umożliwi to podróż np. z prędkością 160 km/h po poprawnej modernizacji linii, dzięki własnościom tych składów. Kursują one np. na terenie byłego NRD. 102 km toru do Białegostoku te składy powinny pokonać w czasie np. 50- 55 minut, w zależności od ilości postojów pośrednich.


Odpowiedź władz miasta:


Miasto Łomża z wielką nadzieją przyjmuje wszelkie plany dotyczące reaktywacji połączeń kolejowych z innymi miastami. Połączenie z Białymstokiem wpisuje się w strategię województwa podlaskiego, ma szansę być reaktywowane w ramach poprawy spójności terytorialnej regionu. Oczekujemy, że w nowej perspektywie finansowej nastąpi rewitalizacja sieci przewozów towarowych, co w dalszej kolejności przełoży się na uruchomienie przewozów pasażerskich przez Łomżę. To rozwiązanie wpłynęłoby pozytywnie na rozwój ośrodka subregionalnego jakim jest Łomża.


Nie jesteśmy jednak w stanie stwierdzić, czy ekonomicznie korzystniejsza od planowej jest reaktywacja linii z wykorzystaniem łącznicy omijającej Śniadowo, o której Państwo piszą.

(...)

Inwestycja nie jest zadaniem Miasta. Miasto nie może więc podejmować prac projektowych ani prowadzić inwestycji. Tory są własnością PKP PLK, budowa połączenia z Białymstokiem  leży w kompetencji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Jak napisałam w poprzednim mailu, to połączenie wpisuje się w strategię województwa.


(Rzecznik Prezydenta Łomży)


Komentarze

Popularne posty